2011. október 28., péntek

3D szemüveg

Ahhoz, hogy három dimenzióban láthassuk a 3D-s képernyőket - egyelőre - egy speciális, 3D szemüvegre van szükségünk. Ebben a bejegyzésben a szemüvegek fajtáit és jövőjét mutatom be.


A 3D szemüvegek fajtái

A régebbi 3D szemüvegek lencséi különbözők voltak, általában vörös és kék. Ezek ún. anaglif (anaglyph) rendszerrel működtek, vagyis sztereoszkopikus 3D-s képet állítottak elő. Ekkor a kép két nézőpont felhasználásából készül. Ezeket egy képtérben jelenítik meg két különböző színréteggel, így állítják elő a vizuális mélységérzetet.
A mai továbbfejlesztett változata, mely egy piros és egy zöld lencse segítségével végez kiegészítő színkódolást. Ennek sok hátránya van, pl. gyorsan fárad a szemünk és hamar megfájdulhat a fejünk.

A polarizált 3D-s szemüvegekkel leginkább a moziban találkozhatunk. Ezek a szemüvegek a polarizált fényt dekódolják. A két képet 45-45 fokos szögben polarizálja a szemüveg.

Létezik ún. cirkuláris és lineáris polarizáció.

  • A cirkuláris polarizáció körkörösen polarizálja a fényt. A jobb és a bal szem képére a jobb- és balsodrású módszereket alkalmazzák. A szemüvegekhez cirkuláris elemző szükséges. Előnye, hogy nem érzékeny semmilyen szögeltérésre, vagyis ha elfordítjuk vagy megdöntjük a fejünket, ugyanolyan jól látjuk a képet.
  • A lineáris polarizáció lehet vízszintes (horizontális) vagy függőleges (vertikális). Ezek a hullámok egymásra merőleges polarizációs síkon terjednek. Hátránya a cirkuláris polarizációval szemben, hogy a fejünket nem dönthetjük meg nagyobb mértékben, mert akkor a két kép átfedheti egymást és szellemkép keletkezik.


Az aktív zárás technológia lehetővé teszi, hogy a kijelzőn megjelenő képek mindig a megfelelő szemünkbe kerüljenek, s ezek a képek gyorsan váltakoznak. Ez olyan gyors, hogy az agy gyakorlatilag észre sem veszi, mert a kitartás sebessége megegyezik a kijelző képfrissítési rátájával. "Egy infravörös emitter adja a jelet a szemüveg számára, hogy tudja, mikor melyik szembe kell küldeni az adott képkockát; míg az egyik lencse sötétedik, a másik továbbítja a képet, majd fordítva." Ez az eljárás terheli a legkevésbé a szemet.

Az autosztereoszkóp eljárás során a tévében lévő szűrőberendezés végzi el a 3D-s szemüveg feladatát, tehát ezt lehet szemüveg nélkül is nézni. Hátárnya viszont, hogy hamar fejfását okoz a képernyő nézése.

Már dolgoznak azon, hogy a 3D tévét szemüveg nélkül is lehessen nézni kényelmesebbé téve ezzel a televíziózást. Természetesen ehhez előbb ki kell küszöbölni azokat a hátrányokat, amik fejfájást és szemterhelést okoznak. Sokan nem szeretik hordani a nagy és nehéz szemüveget. Külön gondot okoz ez azoknak, akik szemüvegesek és csak 3D-s szemüveggel nem látják tisztán a képernyőt, így az eredeti szemüvegük elé kell felvenni a 3D-s szemüveget.

A japán 3M társaság 2009-ben mutatott be egy 9" és egy 2,8" lépernyőméretű LCD 3D készüléket, ami olyan 3D-s képet produkál, amit szemüveg nélkül és térhatásúnak érzékelünk. Ez olyan különleges technológiával készült, amely a "képernyő képalkotó rétegét jobb- és bal szemterületre bontja fel, így a háttérvilágítás megfelelő vezérlésével képes a készülék a 3D-hez szükséges két képfelet külön-külön kezelni és létrehozni." Így a szemüveg nélkül és két külön kép érkezik a bal és jobb szemünkön keresztül az agyunkba, s ott összeáll egy 3D-s képpé, és a képfelbontás is kiváló.


Források
3Dtv.hu
haromdimenziostv.hu

1 megjegyzés: