2010. április 23., péntek

Japán-rajongók felhasználói attitűdjei

Az internet világa egyre inkább kiteljesedik számtalan lehetőséget nyújtva használóinak. A felhasználói attitűdöket bármely témára ki lehetne vetíteni, de feladatomhoz híven a szokásos Japán-témakörön belül fogom ezeket megvizsgálni.
Hat szempontból elemzem a témakört: birtoklás, gyűtjés, önkifejezés, segítés, közös tudásépítés és karrier.

Az internet  remek lehetőséget nyújt arra, hogy egy témakörnek megteremtsük a virtuális világát, ahogy ezt már a korábbi bejegyzésemben is részleteztem több szempontból is. Ehhez azonban az kell, hogy a való világban (vagy angolul in real life (IRL) legyen valaki, aki birtokol ehhez kapcsolódó ismereteket, tudást, legyenek emlékei, vonzódjon a témakörhöz, jelen esetben Japánhoz. 
A vonzalom csak akkor alakulhat ki, ha az ember valahol, valamilyen módon találkozott a japán világgal, megismerte, ezáltal gyarapodott a tudása. Ezt megtehette a könyvekből, filmekből, iskolából stb. Azok a szerencsések, akik eljutottak Japánba, vagy ott élnek, személyes emlékeik is vannak róla. Ezek mind elvont dolgok, nem kézzel foghatók.
A fizikailag kézzel fogható gyűjtemény általában ez után következik a "sorban", hiszen az ember akkor kezd el gyűjteni valamiről, ha már érdekli az adott téma. Előbb saját magának, saját célra gyűjt mind a fizikai, mind a szellemi dolgokat, melyek Japánnal kapcsolatosak.
Ha már ezen a szinten túl van, az egyén dönthet úgy, hogy a közös tudássegíthessen másoknak. A közös tudásépítés egyik legjobb módszere egy olyan honlap, adatbázis stb., amely összesíti az eddig felhalmozódott tudást, hogy az az interneten is elérhetővé válljon. 2010-re ez már meg is történt, a korábbi bejegyzésbeimben találhatók például ilyen holnapok. Ezek folyamatosan frissülnek az idő előrehaladtával. Tapasztalataim szerint aki érdeklődik Japán iránt, szinte bármit megtalálhat róla az interneten, tehát ez a tudásépítés sikeresnek bizonyult. érdekében közzéteszi minden ismeretét, melyet Japánról szerzett, hogy ezzel

Aki elég kreatív, önkifejező eszközként is használhatja az internetet. Sokkal nagyobb közösségre tehet szert, mint IRL és akár még karriert is építhet ezen keresztül. Például aki jól tud rajzolni, fotózni, írni, közzéteheti az intereten, megmutathatja a hasonló érdeklődésűeknek, amivel szintén hozzájárulhat a közös tudásépítéshez.
Japánban például rengeteg szép képet lehet lefotózni, de akár lefesteni vagy lerajzolni is. A tájképek a legszebbek: a hegyek, az óceán, a cseresznyefák stb... Rajzolás terén mangák, vagy a manga figurák rajzolásának van most nagy divatja. Az interneten keresztül akár a japánok is láthatják egy magyar rajzait, amit enélkül elég nehéz lenne kivitelezni.
Ezeket sok esetben véleményezni is lehet, így az egyn megtudhatja, hogy hány embernek tetszenek a képei/rajzai, esetleg, hogy miben kellene fejlődnie stb. Ez is egy módja egyfajta közösség kialakításának.
Ebbe a kategóriába lehet még sorolni a zenét és az írást is. Japánban kedvelt a karaoke, mint a neve is mutatja, világszerte ezen a néven emlegetik a már ismert slágerek szórakozásból eléneklését.
Az írás (vers, novella, regény) már kicsit nehezebb csak a japán témakörre kivetíteni.  Kedvelt műfaj napjainkban a fan-fiction, vagyis egy más ismert történet rajongók általi "tovább írása" a már meglévő karakterek szereplésével. Természetesen lehet Japánban játszódó, vagy japán emberekről szóló saját történetet is közzéteni és ugyanúgy véleményezni, mint az előző bekezdésben a képeket.

Aki az előzőek bármelyikében sikeres, népszerű lesz az interneten, akár még karriert is befuthat, még ha csak az interneten is. De ha felfedezi valaki, aki az adott szakmában jelentős személyiségnek számít, ez a karrier akár még IRL-ba is átkerülhet.

Amint láthatjuk - nem csak ebből a bejegyzésből - az internet betölti mindennapjainkat és lassacskán mindenre használható lesz a közösségi élet megszervezéstől, az információforrásokon át egészen az egyéni önkifejezésig és az ebből származó sikerig. Amellett, hogy az internet az IRL világban már kezdi elválasztani az embereket egymástól - kevesebb személyes találkozó, több internetes közösség - közelebb is hozza egymáshoz azokat az embereket, akik annyira távol élnek egymástól, hogy internet nélkül sose találkozhatnának és nem ismerhetnék meg egymás tudását, élményeit, és alkotásait...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése